Wegańska sałatka z cieciorki a’la sałatka z tuńczyka

Pierwszy raz natknęłam się na podobny koncept parę lat temu podczas krótkich wakacji w Izraelu. Najlepszą częścią podróży jest jedzenie, a Tel-Aviv, gdzie się zatrzymaliśmy, to było zdecydowanie jedno z miejsc oferujących mnóstwo wegańskich opcji. Jadłam tam najprawdopodobniej najlepszy wegański ser, jaki miałam okazję spróbować. Na pewno to był pierwszy wegański ser pleśniowy!

Naszym ulubionym miejscem szybko stała się mała knajpka blisko naszego Airbnb, która miała w menu sałatki, różnego rodzaju warzywne kotlety, mniej tradycyjny falafel np. z buraka itp. Rzeczą, którą zapamiętałam najlepiej była sałatka z cieciorki a’la sałatka z tuńczyka. Przypomniałam sobie o niej jakiś czas temu i po prostu musiałam zrobić coś podobnego.

Tamta sałatka była dość skomplikowana. Miała w składzie suszone pomidory, kiszone cytryny i nori. Ja postanowiłam zrobić prostszą wersję. Coś pomiędzy tą z Tel-Aviv i taką, jaką pamiętam z domu. Muszę przyznać, że ta sałatka to jedno z moich ulubionych opcji lunchowych/śniadaniowych na ten moment. Przez ostatni miesiąc zrobiłam ją co najmniej 5-7 razy i nadal mi się nie nudzi. Naprawdę polecam!

Komentarze

  • Najlepszym sosem do tej sałatki pozostaje sos majonezowy. Jeśli wolicie lżejszą wersję można zastąpić część majonezu sojowym jogurtem naturalnym i też będzie pycha (już to sprawdziłam)
  • Robiłam tą sałatkę w trzech wariacjach – z dodatkiem czerwonych lub białych winogron pokrojonych na połówki/ćwiartki, z ogórkami konserwowymi pokrojonymi w drobną kostkę i mixem ogórków i czerwonej kapusty. W każdym wypadku sałatka smakowała naprawdę świetnie, więc użyjcie śmiało tego na co aktualnie macie ochotę/macie w domu
  • Sałatka świetnie smakuje z chlebem, jako część kompozycji śniadaniowo/obiadowej, na krakersach/grzankach lub po prostu bez niczego.
  • Jeśli macie ochotę na bardziej rybny smak, można dodać jeden arkusz posiekanego drobno nori.
Czas przygotowania: 15 minut

Składniki:

  • 1 puszka/ słoik ciecierzycy, odsączonej i przepłukanej
  • 1 mała, drobno posiekana w kostkę czerwona cebula
  • 1/3-1/2 szklanki posiekanego drobno w kostkę selera naciowego
  • 1/2 szklanki drobno posiekanych w kostkę ogórków konserwowych lub/i 1/2 szklanki czerwonych lub białych winogron pokrojonych w połówki/ćwiartki lub/i 1/2 szklanki posiekanych drobno w kostkę ogórków konserwowych i 1/3 szklanki poszatkowanej czerwonej kapusty
  • 1/3 szklanki posiekanego drobno szczypiorku
  • Sos: 1/4 szklanki wegańskiego majonezu (w komentarzach powyżej opcja na obniżoną zawartość tłuszczu), 1 łyżeczka musztardy dijon, 1/2 łyżeczki soli (lub więcej, według upodobania), 1 i 1/2 łyżki soku z cytryny, 1 starty ząbek czosnku, świeżo mielony pieprz

Przygotowanie:

  • Za pomocą malaksera lub widelca rozdrobnić lekko ciecierzycę (pomiędzy pastą a drobniejszymi kawałkami)
  • Cebulę, szczypiorek i seler drobno posiekać, pokroić wybrane dodatki i dokładnie razem wymieszać.
  • Wszystkie składniki na sos dokładnie razem wymieszać. Do pokrojonych warzyw dodać ciecierzycę i gotowy sos. Dokładnie wszystko połączyć.
  • I gotowe! Podawać natychmiast lub schłodzić.
  • Na zdjęciu sałatka na wrapach kokosowo–owsianych. Polecam jeść na grzankach z chleba na zakwasie lub tak, jak jedlibyście tradycyjną, ulubioną sałatkę z tuńczyka.
  • Smacznego!

Dodaj komentarz